Drie goede vragen
Het Beweeghuis is het zorgnetwerk waar de patiënt met beweegklachten voorop staat. Tijdens een gesprek bespreekt de zorgverlener de verschillende behandelopties met u. Samen bepalen jullie beiden het behandelplan dat past bij uw persoonlijke situatie.
Samen beslissen hoort bij de zorg. Het is belangrijk uw wensen mee te nemen in de beslissing. Een uitgebreid gesprek over de voor- en nadelen van de behandeling lijkt soms door tijdsdruk geen optie. Dat neemt niet weg dat de zorgverlener u goed moet informeren over de mogelijkheden. Zo kunt u een eigen beeld vormen van alle voor- en nadelen. Bereid u zelf daarom goed voor op een gesprek met uw zorgverleren. Schrijf bijvoorbeeld op wat u wilt weten, zo kunt u alle vragen stellen.
-
''Buiten wist ik weer wat ik wilde vragen.'' Veel mensen kennen dit gevoel na het gesprek met een zorgverlener. Er gaan veel vragen door uw hoofd. Door spanning en emoties gaat zo´n gesprek vaak heel anders dan gepland. Een goede voorbereiding helpt om de goede informatie te krijgen. Dit is belangrijk voor u als patiënt én prettig voor uw zorgverlener. De zorgverlener heeft ook informatie van ú nodig om vast te kunnen stellen wat er aan de hand is en wat mogelijke behandelingen (of andere vervolgstappen) zijn.
Een aantal tips ter voorbereiding op uw gesprek met uw zorgverlener:
- Neem de tijd om te bedenken wat u wilt weten over uw aandoening, mogelijke behandelingen en medicijnen;
- Bedenk thuis wat u in ieder geval wilt vragen. Schrijf deze vragen op;
- Is dit uw eerste gesprek bij de zorgverlener? Zorg dan dat u goed kunt uitleggen waar u last van heeft en hoe lang uw klachten al bestaan;
- Neem iemand mee. Durft u een vraag niet te stellen, dan kan uw naaste dit voor u doen. Het kan ook prettig zijn om samen na te praten over het gesprek. Twee mensen onthouden meer dan één.
Om het gesprek te kunnen structureren en goede keuzes te maken zijn de ‘Drie goede vragen’.
Als u naar een zorgverlener gaat heeft u altijd meerdere mogelijkheden waaruit u kunt kiezen. Welke behandeling of welk onderzoek het beste bij u past, hangt van een aantal zaken af. Bijvoorbeeld van de risico’s en de bijwerkingen, van uw leefstijl en omstandigheden, van uw beroep en uw wensen.
Het is belangrijk om samen met uw zorgverlener deze zaken op een rijtje te zetten. Dit kunt u doen door 3 goede vragen te stellen:
-
Zet met uw zorgverlener op een rij welke mogelijkheden er zijn. Dat zijn er altijd minstens twee, want even afwachten is ook een mogelijkheid. Voorbeelden: Een lichamelijk onderzoek of een scan? Fysiotherapie of een operatie? Welk soort operatie? Direct behandelen of eerst afwachten?
-
Iedere behandeling heeft voor- en nadelen. Zo kan een operatie uw klachten snel verhelpen, maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Vraag uw zorgverlener naar resultaten van de verschillende behandelingen. Wat kan een behandeling u opleveren? Bespreek per mogelijke behandeling de herstelperiode, risico’s, gevolgen en bijwerkingen.
-
Uw persoonlijke situatie is belangrijk voor de keuze. Hoe is uw thuissituatie, wat is uw beroep, hoe oud bent u, wat zijn uw wensen en uw doelen? Ook voor uw zorgverlener is het belangrijk om dit te weten. Zodat hij/zij het advies hierop kan aanpassen.
Deze vragen nodigen uw zorgverlener uit goede informatie te geven en een open gesprek met u te voeren. Samen met hem of haar kunt u vervolgens beslissen welk onderzoek of behandeling het beste bij u past. U maakt zo een goed geïnformeerde keuze, en dat maakt de kans van slagen het grootst. -
Naast de 3 goede vragen heeft u vast ook andere vragen. Vragen die u thuis heeft bedacht, of vragen die tijdens het gesprek opkomen. Stel deze ook altijd. Domme vragen bestaan niet.
Verder helpen de volgende tips u tijdens het gesprek met uw arts:
- Geef aan als u iets niet helemaal begrijp;
- Geef aan als u ergens over twijfelt;
- Neem uw vragen mee op papier en schrijf de antwoorden op. U kunt dan thuis de antwoorden nog even rustig nalezen;
- Vat het gesprek aan het einde in uw eigen woorden samen. Zo kunt u samen met uw zorgverlener nagaan of u het begrepen heeft.
Meer informatie over het voorbereiden van een gesprek of de drie goede vragen.
