Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Beweegtips

  • Waarom is voldoende beweging belangrijk?
    Maastricht Sport

    Door voldoende te bewegen voelt u zich fitter en verbetert uw conditie. Het risico op overgewicht en chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes vermindert. Tijdens het bewegen maakt u endorfine aan, ook wel het geluksstofje genoemd. Hierdoor zit u beter in uw vel en heeft u minder snel last van depressieve klachten. Regelmatig bewegen is dus niet alleen goed voor uw fysieke gezondheid, maar verbetert ook uw mentale gezondheid!

    Ook als u last heeft van een chronische aandoening of beweegklachten is bewegen  gezond, maar uiteraard wel op een manier die bij u en uw aandoening past. Iedere beweging telt! Voldoende beweging kan het verloop van uw chronische aandoening zoals bijvoorbeeld diabetes verminderen.

  • Hoeveel moet ik bewegen?
    Bewegen

    Voldoende bewegen betekent minimaal 150 minuten (2,5 uur) per week matig intensief bewegen. Matig intensief betekent dat uw hartslag en ademhaling iets omhoog gaan maar u wel nog kan blijven praten. Daarnaast is het advies om minimaal twee keer per week spier- en botversterkende en balansoefeningen te doen. In het filmpje van het Kenniscentrum Sport en Bewegen vindt u uitleg over de beweegrichtlijn. En onthoud: meer bewegen is altijd beter.

  • Hoe moet ik bewegen?

    Voorbeelden van spier- en botversterkende oefeningen vindt u op het YouTube-kanaal van Allesoversport en deze beweegposter voor senioren. Bent u ouder dan 65 jaar, dan raden we u aan  om de spier- en botversterkende oefeningen af te wisselen met balansoefeningen.

  • Stil zitten

    Naast voldoende bewegen is het belangrijk niet te lang te zitten. Als u zit gebruikt u veel minder spieren dan wanneer u beweegt. Hierdoor worden vetten en suikers minder goed verwerkt. Zit daarom niet langer dan twee uur achter elkaar stil. Dus ga zo nu en dan even staan, een blokje om of doe wat oefeningen.

  • Waar kan ik bewegen?

    Bewegen kan overal; in huis, in de tuin, buiten of bij een sportvereniging. Wilt u bij u in de buurt bewegen? Neem dan eens een kijkje op de website van:

    In uw gemeentegids vindt u de lokale sportaanbieders:

    Daarnaast is er speciaal aanbod voor senioren, het MBvO (Meer Bewegen voor Ouderen). Hier vindt u aangepaste beweegactiviteiten die variëren van yoga tot spelsport. De activiteiten worden laagdrempelig, onder deskundige leiding en met veel aandacht georganiseerd. Er zijn 1100 beweeggroepen in Limburg dus is er altijd wel één bij u in de buurt. Waar deze zijn kunt u hier vinden.

  • Wat als bewegen niet lukt?

    Heeft u beweegklachten en is bewegen moeilijk? Dan helpen we u graag binnen het Beweeghuis. Het Beweeghuis is hét zorgnetwerk in Maastricht-Heuvelland voor mensen met beweegklachten. Huisartsen, fysiotherapeuten, beweegcoaches in de regio en medisch specialisten van het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ helpen u in dit netwerk met de diagnose, de behandeling, het omgaan met en het voorkomen van beweegklachten. Hoe u een afspraak bij het Beweeghuis kunt maken leest u hier.

    In de gemeente Maastricht verzorgt Maastricht Sport een groot gedeelte van de sportactiviteiten. Het Beweeg Bewust programma van Maastricht Sport valt hier ook onder. Uw medisch specialist of fysiotherapeut van het Beweeghuis kan u hier naar toe verwijzen.

Stoppen met roken

  • Voordelen van stoppen met roken

    U weet dat roken ongezond is. Wist u dat roken ook klachten aan het bewegingsapparaat kan veroorzaken? Heeft u beweegklachten en wilt u (meer) gaan bewegen? Overweeg om te stoppen met roken. Zo snijdt het mes aan twee kanten! Stoppen met roken heeft altijd zin, zelfs al lukt het niet om meteen helemaal te stoppen.

    De voordelen van stoppen met roken:

    • Een betere conditie en meer energie. Al na een paar weken voelt u zich fitter.
    • Sneller herstel na een blessure
    • Mooiere haren en frissere huid.
    • U ruikt niet meer naar rook
    • U kunt beter proeven en ruiken.
    • Uw adem ruikt frisser.
    • Uw tanden zien er gezonder uit.
    • Uw stem klinkt natuurlijker.
    • Uw rokershoest verdwijnt.
    • Uw bent minder vaak verkouden.

    In het begin gaat uw gezondheid het snelst vooruit. U gaat er altijd op vooruit, hoe lang u ook gerookt hebt. Mensen die niet meer roken, leven uiteindelijk weer even lang als mensen die niet gerookt hebben. Als u niet meer rookt, is dat ook beter voor de gezondheid van de mensen om je heen. De kans op ziekten van de longen, het hart en de bloedvaten neemt ook bij hen af.

    Door niet te roken geeft u een goed voorbeeld aan uw kinderen. En aan andere mensen die je kent. Stoppen met roken heeft nóg een groot voordeel: je houdt geld én tijd over.

  • Nadelen en risico’s van roken
    • Een slechtere conditie; u heeft minder energie en kracht, bent sneller moe en eerder buiten adem.
    • Een doffere huid; u ziet er vermoeider, ongezonder en ouder uit.
    • Doffer haar en sneller grijs of kaal.
    • Uw adem, haren, kleren en huis ruiken naar rook. Andere mensen vinden dat vaak vies.
    • Gelere of bruinere tanden en meer kans op ontstoken tandvlees.
    • Een hesere stem en sneller verkouden. U heeft meer kans op ontstekingen in de neus, bijholten, keel en oren. Dit kan keelpijn, oorpijn en hoofdpijn veroorzaken.
    • Meer kans op astma, bronchitis en longontsteking. U heeft dan last van slijm, hoesten en benauwdheid.

    Als u blijft roken, heeft u meer kans op:

    • Verminderde vruchtbaarheid (als man en als vrouw).
    • Een maagzweer.
    • Eerder in de overgang komen.
    • Erectieproblemen.
    • Sneller botontkalking (als vrouw).
    • De ernstige longziekte COPD.
    • Ernstige ziekten van hart en bloedvaten, zoals een beroerte of een hartinfarct.
    • Verschillende soorten kanker: longkanker, keelkanker, slokdarmkanker, alvleesklierkanker, blaaskanker, nierkanker en bij vrouwen baarmoederhalskanker.
    • Een korter leven: mensen die elke dag roken gaan gemiddeld 10 jaar eerder dood.
  • Waarom stoppen mensen met roken?

    De meeste mensen stoppen:

    • Omdat ze hun gezondheid niet meer willen beschadigen.
    • Omdat ze merken dat hun conditie steeds slechter wordt.
    • Omdat ze klachten hebben, zoals hoesten.
    • Omdat hun partner stopt.
    • Omdat ze het niet meer lekker vinden.

    Bron

  • Hoe kan ik stoppen met roken?

    Hoewel het sommige mensen lukt om zonder hulp te stoppen, is de kans op succes het grootst met persoonlijke begeleiding van uw huisarts, uw praktijkondersteuner of een stoppen-met-roken coach. In samenwerking met huisartsen, longartsen en patiënten is een keuzehulp ontwikkeld waar veel behandelopties in beschreven staan. Deze vindt u hier. 
    Het MUMC+ heeft sinds enkele jaren een Stoppen met Roken poli waar u terecht kunt voor advies en begeleiding bij het stoppen met roken proces.

  • Stoppen met Roken poli

    Op de Stoppen met Roken poli werkt een team van vier longverpleegkundigen, gespecialiseerd in het begeleiden van mensen die willen stoppen met roken. U krijgt eerst een intakegesprek om uw rookprofiel in kaart te brengen en uw motivatie te peilen. De longverpleegkundige schrijft u eventueel hulpmiddelen voor die u helpen bij het stoppen. Het intakegesprek duurt ongeveer 45 minuten.

    Begeleiding

    Na het gesprek stuurt de apotheek de eventuele hulpmiddelen naar u thuis. Zodra u deze heeft ontvangen, neemt de longverpleegkundige contact met u op. Tevens geeft u zelf een bepaalde stopdatum door. De eerste drie maanden krijgt u veel telefonische begeleiding. In de daaropvolgende maanden krijgt u begeleiding op maat, de intensiteit varieert dus per persoon. U krijgt een jaar begeleiding.  

    Hulpmiddelen

    De hulpmiddelen bestaan uit nicotine vervangende middelen zoals nicotinepleister, kauwgom en zuigtabletten. Soms is medicatie nodig zoals Champix©, Zyban© en nortriptyline. De longverpleegkundige bespreekt de voor- en nadelen van de verschillende hulpmiddelen tijdens het intakegesprek.

    Vergoeding

    Begeleiding bij het stoppen met roken is opgenomen in de basisverzekering. Hulpmiddelen om te stoppen met roken worden één keer per jaar vergoed in combinatie met persoonlijk begeleiding. Wel kan het eigen risico van toepassing zijn. Meer informatie over de vergoedingen vindt u hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/roken/vraag-en-antwoord/kan-ik…

    Doorverwijzing

    Met een doorverwijzing van een medisch specialist of huisarts kunt u zich melden op de Stoppen met Roken poli. Ook kunt u zichzelf aanmelden, dit mag per mail of telefonisch.
    M: poli.longziekten@mumc.nl T: 043-3875500

Bewegen is gezond
Sluit de enquête