Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.
  • Maastricht Sport

    Door voldoende te bewegen voelt u zich fitter en verbetert uw conditie. Het risico op overgewicht en chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes vermindert. Tijdens het bewegen maakt u endorfine aan, ook wel het geluksstofje genoemd. Hierdoor zit u beter in uw vel en heeft u minder snel last van depressieve klachten. Regelmatig bewegen is dus niet alleen goed voor uw fysieke gezondheid, maar verbetert ook uw mentale gezondheid!

    Ook als u last heeft van een chronische aandoening of beweegklachten is bewegen  gezond, maar uiteraard wel op een manier die bij u en uw aandoening past. Iedere beweging telt! Voldoende beweging kan het verloop van uw chronische aandoening zoals bijvoorbeeld diabetes verminderen.

  • Bewegen

    Voldoende bewegen betekent minimaal 150 minuten (2,5 uur) per week matig intensief bewegen. Matig intensief betekent dat uw hartslag en ademhaling iets omhoog gaan maar u wel nog kan blijven praten. Daarnaast is het advies om minimaal twee keer per week spier- en botversterkende en balansoefeningen te doen. In het filmpje van het Kenniscentrum Sport en Bewegen vindt u uitleg over de beweegrichtlijn. En onthoud: meer bewegen is altijd beter.

  • Voorbeelden van spier- en botversterkende oefeningen vindt u op het YouTube-kanaal van Allesoversport en deze beweegposter voor senioren. Bent u ouder dan 65 jaar, dan raden we u aan  om de spier- en botversterkende oefeningen af te wisselen met balansoefeningen.

  • Naast voldoende bewegen is het belangrijk niet te lang te zitten. Als u zit gebruikt u veel minder spieren dan wanneer u beweegt. Hierdoor worden vetten en suikers minder goed verwerkt. Zit daarom niet langer dan twee uur achter elkaar stil. Dus ga zo nu en dan even staan, een blokje om of doe wat oefeningen.

  • Bewegen kan overal; in huis, in de tuin, buiten of bij een sportvereniging. Wilt u bij u in de buurt bewegen? Neem dan eens een kijkje op de website van:

    In uw gemeentegids vindt u de lokale sportaanbieders:

    Daarnaast is er speciaal aanbod voor senioren, het MBvO (Meer Bewegen voor Ouderen). Hier vindt u aangepaste beweegactiviteiten die variëren van yoga tot spelsport. De activiteiten worden laagdrempelig, onder deskundige leiding en met veel aandacht georganiseerd. Er zijn 1100 beweeggroepen in Limburg dus is er altijd wel één bij u in de buurt. Waar deze zijn kunt u hier vinden.

  • Heeft u beweegklachten en is bewegen moeilijk? Dan helpen we u graag binnen het Beweeghuis. Het Beweeghuis is hét zorgnetwerk in Maastricht-Heuvelland voor mensen met beweegklachten. Huisartsen, fysiotherapeuten, beweegcoaches in de regio en medisch specialisten van het Maastricht Universitair Medisch Centrum+ helpen u in dit netwerk met de diagnose, de behandeling, het omgaan met en het voorkomen van beweegklachten. Hoe u een afspraak bij het Beweeghuis kunt maken leest u hier.

    In de gemeente Maastricht verzorgt Maastricht Sport een groot gedeelte van de sportactiviteiten. Het Beweeg Bewust programma van Maastricht Sport valt hier ook onder. Uw medisch specialist of fysiotherapeut van het Beweeghuis kan u hier naar toe verwijzen.

Bewegen is gezond
Sluit de enquête